для учнів 2-4 класів
Завдання самопідготовки
1. Закріпити навики самостійної роботи.
2. Виховувати в учнів організованість, зібраність, дисциплінованість, самостійність.
3. Формувати позитивне ставлення до навчання, здібність своєчасно, у відповідний термін виконувати домашнє завдання.
4. Навчити користуватися довідковою літературою, словниками.
5. Основні структурні елементи самопідготовки.
6. Організація початку самопідготовки.
7. Підготовка до самостійної роботи.
8. Самостійна робота дітей.
9. Самооцінка, взаємоперевірка, оцінка роботи.
10.Підбиття підсумків роботи.
Методика проведення самопідготовки
Самопідготовка проводиться в один і той же час. Під час самопідготовки не дозволяється відвідувати заняття гуртків та додаткові заняття. У виняткових випадках за узгодженням з батьками та адміністрацією цей пункт може бути порушений.
У класі спільно з дітьми повинні бути розроблені правила поводження під час самопідготовки. Із дітьми необхідно обговорити такі питання:
· як слід готуватися до самопідготовки;
· гучність розмови;
· ходіння по класу;
· що робити, якщо ти виконав домашнє завдання раніше, ніж інші діти.
Домашні завдання
· рефлексивні (розповісти батькам про те, що дізналися сьогодні на уроці);
· навичкові (формування навику письма та ін.);
· творчі.
Якщо завдання рефлексивні, вихователь просить дітей розповісти про те, що вони дізналися на уроці. Учні під час розповіді повинні користуватися своїми зошитами і підручниками.
Якщо завдання навичкове, то виконання домашнього завдання проводиться у вигляді уроку, де усі учні працюють синхронно, разом з вихователем.
Якщо завдання творче, вихователь допомагає дітям спланувати виконання домашнього завдання, обговорює разом із дітьми можливі варіанти та шляхи виконання.
Орієнтовний порядок проведення самопідготовки у 2 класі
· підготовка й перевірка готовності дітей (на парті - щоденник, ручка, олівці);
· повторення правил поводження під час самопідготовки;
· з'ясування, що задано (по щоденнику);
· підготовка до виконання першого завдання (наприклад, з математики - на парті тільки те, що знадобиться під час виконання завдання з математики);
· синхронне виконання домашнього завдання під керівництвом вихователя;
· вибір критеріїв оцінювання із запропонованих та самооцінювання роботи;
· виконання наступного завдання за таким же планом.
Орієнтовний порядок проведення самопідготовки в 3-4-х класах
· діти читають по щоденнику, що задано (учитель фіксує на дошці), знаходять завдання. Якщо завдання виконується не в робочому зошиті, записують у зошиті дату, слова "Домашня робота", вид роботи (вправа, задача, рівняння);
· читають завдання самостійно двічі, підкреслюють "головні" слова;
· разом з вихователем діти складають план виконання завдання у вигляді шкали на полях, використовуючи "головні" слова;
· виховательтель вмикає таймер на 20 хв;
· самостійне виконання завдання учнями;
· самоконтроль за шкалою з алгоритмом виконання (учень ставить "+", якщо крок зроблено);
· самооцінка роботи (учень ставить на полях дві шкали - правильність, акуратність);
· перерва.
Після виконання всього домашнього завдання учні складають зошити у портфелі. Якщо учень не встигає виконати домашнє завдання, то він бере додому все необхідне для виконання.
ПРАВИЛА ПІДГОТОВКИ УСНІ ЗАВДАННЯ
1. Згадай розказане учителем на уроці.
2. Прочитай текст цілком; попутно, де треба, користуйся малюнками, схемами, кресленнями, картою, словником.
3. Читай уважно і намагайся запам'ятати основне.
4. Для кращого запам'ятовування записуй в чернетку дати, назви, імена.
5. Закрий книгу і подумки уяви частина прочитаного.
6. Читаючи вдруге, звертай увагу на ті місця, які забуваються.
7. Розкажи прочитане про себе або вголос.
8. Якщо погано запам'ятовується, запиши короткий план прочитаного, розповіси по ньому, запам'ятай план.
ПРАВИЛА ПРИГОТУВАННЯ ПИСЬМОВИХ ЗАВДАНЬ
1. Прочитай завдання, подумай. Подивися, які правила слід застосовувати у вправі. Якщо забув, подивися в підручник.
2. Якщо треба, подивися аналогічні вправи, виконані в класі під керівництвом учителя.
3. Пиши не кваплячись, але не занадто повільно. Чи не відволікайся на сторонні справи.
4. Якщо не розумієш сенсу вправи, запитай у вихователя або у товариша.
5. Окремі важкі частини завдання Не пиши відразу в зошит, а користуйся чернеткою.
6. Виконавши вправу, зробивши перевірку, акуратно виправ помилки. Якщо вийшло брудно, перепиши.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ПРОВЕДЕННЯ ПРОГУЛЯНОК
1. Прогулянка є важливим режимним моментом, який попереджає перевтому дітей, що відновлює їх працездатність.
2. У перебігу дня, режим школи передбачає проведення трьох прогулянок - вранці до початку уроку, в середині дня, між уроками і в кінці дня.
3. Кожна з цих прогулянок має свої завдання, і цим визначаються їх специфіка та характер.
4. Найбільш важливою вимагає серйозного продумування, є друга прогулянка. Вона повинна бути чітко організована, і в той же час дитина психологічно повина відчувати себе вільно. Вона повина порухатися, відволіктися від навчальних справ, але разом з тим прогулянка не повинна втомлювати і порушувати дитину. Тому не рекомендується організовувати гучні ігри, багато бігати, стрибати, так як це може перешкодити ефективному продовженню навчальних занять. На прогулянці доцільно використовувати такі ігри, як «Струмочок» і т. д.
5. Прогулянка може бути пізнавальною. Під час прогулянки можна:
а) проводити спостереження з подальшим використанням їх на уроці. Ці спостереження можуть дати дітям знання про певні факти, явища природи або допоможуть у розвитку творчої уяви дитини, створення художніх образів;
б) проводити бесіди на найрізноманітніші теми, що цікавлять хлопців;в) виконувати різні практичні завдання: вимірювання температури повітря, визначеного напрямку вітру, глибини снігового покриву, вимірювання відстані та ін. Однак інтелектуальне навантаження повинно бути помірною, воно дається дітям у невимушеній, цікавій формі.
6. Прогулянка відкриває багаті можливості для проведення виховної роботи з колективом і окремими учнями, для розуміння і засвоєння ними етичних норм поведінки. Причому переважно робити це не шляхом бесід і моралей, а шляхом організації практики спілкування дітей один з одним і старшими. Вихователі під час прогулянок можуть вирішувати окремі загальнокласні справи. Під час прогулянок діти можуть займатися суспільно корисними справами: прибиранням пришкільного ділянки, подвір'я, посадкою дерев, квітів і т. д.
7. Загальний стиль прогулянок повинен бути спокійним, доброзичливим. Особливу увагу слід звертати на те, як діти спілкуються один з одним.
8. Тематика, організація, форми прогулянок планується вчителем.